Monday 7 September 2015

BAB 1: KONSEP BUDI BAHASA DALAM MASYARAKAT MALAYSIA

1.1. Pengertian Budi
      Menurut Kamus Dewan (2005), budi ialah akal dan kebijaksanaan, atau perangai, akhlak, tingkah laku, kelakuan, watak atausifat baik, perbuatan baik, kebajikan bicara dan daya upaya yang baik. Seseorang yang mempunyai sifat budi juga akan merupakan seseorang yang sopan santun, beriman,berwatak insan mulia dan berakal fikiran yng baik. Selain itu, seseorang yang berbudi akan melakukan kebaikan atau kebijaksanaan terhadap orang lain; berpegang kepada prinsip hidup di dunia biar berjasa; dan tidak menyusahkan orang lain. Pandangan yang mulia terhadap individu yang budiman menyebabkan kehidupan masyarakat menjadi lebih berkualiti dan harmoni. 

1.2. Pengertian Bahasa
“Bahasa merupakan satu sistem isyarat yang abstrak yang mempunyai struktur tertentu yang digunakan untuk berinteraksi dalam masyarakat.” , kata Ferdinand de Saussure (1960), seorang sarjana linguistic Swiss pada awal abad ke- 20. Manusia secara arbitrasi untuk menyampaikan fikiran, perasaan dan pendapat melalui pertuturan yang baik dengan menggunakan alat- alat ujaran yang terdapat dalam rongga mulut dan rongga tekak seseorang. Secara ringkasnya, pengertian bahasa mengandungi beberapa ciri seperti bersistem dan sistematik (bahasa terdiri daripada dua sistem iaitu system bunyi dan sistem makna), arbitrary (bahasa yang digunakan tidak mempunyai peraturan khusus yang dapat mengatur pembentukan kata- kata), vokal (bersifat lisan), simbol (bunyi yang diucapkan oleh seseorang hasil daripada lambang bahasa yang disusun secara sistematik), alat komunikasi (menggunakan untuk berinteraksi dalam kehidupan seharian), dan dinamis (sesuatu bahasa akan terus perkembangan mengikut peredaran zaman).

1.3. Pengertian Budi Bahasa
Gabungan perkataan budi dan bahasa merangkumi pekerti, akhlak, watak dan kelakuan yang baik, sopan, pemurah dan sebagainya yang disebut sebagai nilai- nilai murni dengan menurut Kamus Elektronik Pusat Rujukan Persuratan Melayu Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP). Dalam agama Islam, seseorang yang berbudi bahasa akan memiliki akhlak atau peribadi yang mulia secara tidak langsung. Manakala dalam agama Buddha, budi bahasa dinyatakan: “Words have the power to both destroy and heal. When words are both true and kind, they can change our world”. Di samping itu, agama Hindu amat menitikberatkan nilai berbudi bahasa dalam kalangan kekeluargaan bagi mewujudkan perpaduan yang erat. 

1.4. Ciri- ciri Budi Bahasa
Semasa menglibatkan diri dalam sesuatu pergaulan atau berinteraksi dengan orang lain, seseorang tersebut perlu berfikir dengan teliti dengan bahasa yang akan digunakan terlebih dahulu agar mempamerkan nilai sopan santun dan akhlak yang mulia. Menurut Mustafa Hj Daud (1995), seseorang yang berbudi bahasa mempunyai sifat ikhlas, jujur, merendah diri, pemurah, suka menolong, berjasa, dan berbakti. Seterusnya, ciri- ciri yang terdapat daripada seseorang yang berbudi bahasa ialah bersifat sabar, bersikap positif, memiliki kesantunan yang tinggi semasa berinteraksi dan bersopan santun atau tertib. Budi bahasa bukan sekadar pertuturan, malah melibatkan tingkah laku. Masyarakat yang berpegang kuat pada adat resam dan agama menjelmakan sifat berbudi bahasa. Generasi baru diajar menjadi seseorang yang berakhlak terpuji dalam kehidupan mereka seperti penggunaan kata panggilan, cara pertuturan dengan orang- orang tua dan tingkah laku yang tepat dan betul. Kesimpulannya, orang yang berbudi bahasa haruslah memiliki akhlak yang mulia, tingkah laku yan santun, pertuturan yang halus, pemikiran yang luhur, perasaan yang tenang, gerak laku yang tertib, hati yang baik,dan tidak berkelakuan negatif.    

1.5.Budi Bahasa Dalam Masyarakat Malaysia
Malaysia merupakan negara majmuk yang mempunyai pelbagai kaum. Antara kaum yang terdapat tersebut, Melayu, Cina dan India merupakan kaum utama bagi negara Malaysia. Dalam masyarakat Melayu,nilai budi bahasa sering digunakan semasa pergaulan dalam kalangan masyarakat seperti makan menggunakan tangan,berjabat tangan apabila bertemu dan berpisah, menundukan badan apabila berjalan di hadapan arang tua, berpakaian menutup aurat dan lain- lain. Manakala dalam masyarakat Cina, ajaran Konfusius menekan budi yang luhur dan perasaan perikemanusiaan terhadap orang lain serta harga diri. Contoh nilai- nilai budi bahasa yang dididik dalam masyarakat cina sejak kecil ialah makan menggunakan penyepit atau chopstik, individu yang sudah berkahwin memberi angpau kepada kanak- kanak, ibu bapa menghantar wakil untuk meminang dan sebagainya. Akhirnya ialah masyarakat India yang mempercayai agama Hindu akan sentiasa taat kepada agama dan mangamalkan niali- nilai budi bahasa dalam kehidupan seharian mereka. Sebagai contoh, mereka akan membuka kasut sebelum memasuki kuil, berpakaian tidak mencolok mata, duduk ketika makan dan menggunakan tangan, tidak membuat bising ketika sembayang dan nilai yang lain. 



No comments:

Post a Comment