Monday 7 September 2015

Bab 2: KESANTUNAN BERBAHASA

2.1. Konsep Kesantunan 

Maksud perkataan kesantunan yang terdapat dalam Kamus Dewan (1984),hal. 1115, ialah halus budi bahasa atau budi pekerti, beradab atau sopan. Kesantunan membolehkan seseorang menghindari konflik dan salah faham antara satu samalain semasa berkomunikasi. Konsep kesantunan sangat halus secara am dan merangkumi pelbagai aspek. Antaranya ialah kesantunan mecerminkan nilai kesopanan yang halus seperti nilai sopan santun dapat digambarkan oleh individu yang sopan semasa berkomunikasi denagn orang lain; kesantunan sangat kontekstual yang mana berlaku dalam masyarakat, situasi dan tempat tertentu dan sebelum yang lain seperti kebiasaan penggunaan kata kasar dalam pergaulan rakan karib tetapi tidak sopan jika digunakan terhadap rakan baru dikenali; kesantunan selalu berlaku dalam hubungan dua pihak, contohnya, antara anak dengan orang tua, antara lelaki dengan wanita, antara murid dengan guru dan sebagainya; serta kesantunan tercermin dalam setiap aspek kehidupan, misalnya cara pakaian, cara bekerja, cara bertutur, cara makan, cara belajar, cara politik dan lain- lain.  

 

2.2. Takrifan Kesantunan Oleh tokoh- Tokoh Dunia

Menurut Asmah Haji Omar (2000), kesantuanan megikut perspektif Melayu ialah penggunaan bahasa sehari-hari yang tidak menimbulkan kegusaran, kemarahan dan rasa tersinggung daripada pendengar. Kesantunan dibahagi kepada dua jenis iaitu kesantuanan asas (kesantunan sedia ada yang merupakan pedoman bagi masyarakat berhubung antara satu sama lain) dan kesantunan berkala (kesantunan yang menggambarkan ucapan yang dilakukan oleh masyarakat dalam hubungan antara satu sama lain bergantung kepada keadaan, situasi dan tempat tertentu). Selain itu, Leech (1983), menginterpretasikan kesantunan sebagai perlakuan yang dapat mengurangkan pergeseran dalam sesuatu interaksi. Manakala J. Ferguson dan Das Gupta (1968), pula menyatakan kesantunan itu berlaku apabila kontrak perbualan digunakan oleh penutur dan pendengar sebagai usaha mengekalkan komunikasi yang harmoni tanpa menimbulkan sebarang konflik. Menurut Hamka, kecantikan yang abadi terletak pada keelokan adab dan ketinggian ilmu seseorang, bukan terletak pada wajah dan pakaiannya. Menurut Aristotle, ketinggian darjat seseorang diukur melalui akal dan adabnya, bukan asal keturunannya. Selaras dengan itu, Khalifah Abdul Malik Marwan menjelaskan bahawa semulia- mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika kedudukan tinggi, memaafkan orang lain ketika berdaya membalas, dan bersikap adil ketika kuat. 

2.3. Penjagaan Muka Sebagai Asas Kesantunan

Kesatunan boleh mengekalkan komunikasi yang harmoni yang mana diukur berdasarkan penggunaan kata- kata dan perlakuan seseorang individu dalam pergaulan. Dengan kata lain, kesantunan mempunyai hubungan yang rapat dengan penjagaan muka seseorang yang melibatkan maruah diri. Menurut Islam, malu ialah perasaan yang mendesak seseorang supaya menhindarikan egala yang keji dan melaksanakan segala yang terpuji. Air muka atau malu itu bukan perasaan sendiri sahaja tetapi ia juga akan melibatkan perasaan orang yang berada si sekeliling terutamanya ahli keluarga. Selaras dengan itu, maruah dan harga diri seseorang dapat dijatuhkan dengan senang sekiranya seseorang tersebut tidak menjaga mulut dan lidah atau penggunaan bahasa dan tingkah laku. Mulut dan lidah perlu digunakan dalam perbualan yang berbudi bahasa supaya air muka seseorang tersebut dapat dijaga dan terjamin. 

2.4. Kesantunan Merentas Budaya Konsep

Buddayah merupakan bahasa Sanskrit yang mana sekarang ditukakan kepada perkataan budaya yang membawa maksud segala sesuatu yang dibawa atau dikerjakan oleh manusia. Menurut Kamus Dewan (2002), mendefinisikan budaya sebagai tamadun atau peradaban atau akal. Kebudayaan dan kesantunan mempunyai hubungan sangay erat. Cara hidup yang bermasyarakat yang merangkumi aspek kesantunan dan komuniasi verbal dan nonverbal. Kesantunan dapat mempengaruhi pandangan orang lain terhadap image diri sendiri. Esantunan merupakan aturan perilaku yang ditetapkan dan disepakati bersama oleh suatu masyarakat tertentu sehingga menjadi prasyarat yang disepakati dalam interaksi sosial. Oleh itu, konsep kesantunan terdapat dalam semua budaya atau masyarakat, namun terdapat perbezaan. Komunikasi silang Budaya
Dengan kata lain, komunikasi silang budaya ialah komunikasi dengan mereka yang berlainan etnik dan jantina dalam pelbagai konteks seperti konteks pendidikan politik, teknologi dan lain- lain. Budaya yang diterima oleh seseorang tersebut yang berbeza menyebabkan ketidaksamaan cara, bahasa dan keadaan komunikasinya. Perberzaan antara budaya Barat dan Timur menyebabkan cara komunikasi yang berbeza. Misalnya dalam budaya Barat,mencium pipi menggambarkan kemesraan sesama lain tetapi ini merupakan sikap tidak sopan dalam masyarakat Timur.

Nilai- Nilai Kesantunan Masyarakat Melayu

a) Berpegang kuat padaadat resam dan agama.
b) Memberi salam apabila bersua muka.
c) Tidak menyampuk semasa orang tua bercakap.


Nilai- Nilai Kesantunan Masyarakat Cina

a) Tunduk ketika memberi salam.
b) Orang tua makan dahulu.
c) Dalam tokong tidak dibenarkan memakai topi.

Nilai- Nilai Kesantunan Masyarakat India

a) Duduk bersila semasa makan. 
b) Tidakmembazairkan makanan.
c) Salam orang yang lebih tua.

Kesantunan Merentas Budaya Dalam Pendidikan

Seseorang guru yang cemerlang akan mendidik murid dengan sesungguh hati tanpa mengira kaum dan agama. Selain itu seseorang guru juga perlu mengamalkan nilai- nilai kesantunan yang baik dari segi kesantunan berpakaian, kesantunan tingkah laku dan kesantunan berkomunikasi. Seseorang guru tersebut perlu mematuhi peraturan tatatertib dan kelakuan bagi jawat awam, sentiasa bersedia untuk menyelesai masalah antara dua pihak dengan menggunakan bahasa yang halus dan cara yang berkesan.



No comments:

Post a Comment