4.1 Jarak Sosial
Jarak
sosial merupakan keadaan di mana seseorang itu atau masyarakat yang berbeza
tingkat peradaban dengan orang lain meskipun pada dasarnya berada dalam zaman
atau masa yang sama. Dari sudut yang lain, jarak sosial juga dinyatakan sebagai
perbezaan kelompok-kelompok masyarakat secara horizontal berdasarkan jarak
peradabannya. Kemunculan jarak peradaban ini adalah kerana perbezaan dalam ilmu
pengetahuan dan kemajuan yang dimiliki seseorang terhadap ilmu pengetahuan atau
kemajuan orang lain.
4.2 Konteks Percakapan
Konteks
percakapan selalunya dilaksanakan untuk menganalisis wacana untuk memahami
pemakaian bahasa. Penganalisis wacana harus mempertimbangkan konteks tempat
terdapatnya bahagian sebuah wacana serta perlu mengetahui siapa penutur dan
pendengarnya, waktu dan tempat ujaran itu. Ciri-ciri konteks percakapan
dibahagikan kepada lapan jenis, iaitu penutur, pendengar, topik perbicaraan,
latar, penghubung bahasa lisan dan lain-lain lagi.
Selain itu,
pendengar dan penutup semestinya terlibat dalam peristiwa percakapan ini.
Mereka senantiasa dipanggil sebagai peserta. Perkara yang hendak dituturkan
amat memudahkan orang lain untuk mengetahui latar belakang peserta. Contohnya,
'Kulitnya gebu sekali'.
Ujaran ini diucapkan kepada orang yang tidak sama membawa
pengertian yang berbea-beza.
4,3 Tujuan dan
Matlamat
Tujuan dan
matlamat peraturan percakapan juga berkait rapat dengan latar belakang khalayak
seperti ciri-ciri seperti bangsa dan etnik, agama budaya , usia, jantina atau
kedudukan sosioekonomi. Kita harus meletakkan keutamaan tujuan percakapan dalam
pergaulan harian dengan rakan-rakan. Sebagai tamsilan, jika kita hendak
memberitahu sesuatu yang penting tetapi tidak segera kita perlu mencari masa
yang sesuai untuk memberitahu orang lain.
4.4 Giliran Bercakap
Masyarakat
di tanah air kita, Malaysia amat mementingkan giliran bercakap. Cakap
bergilir-giliran merupakan suatu adab yang amat baik dan mesti diamalkan oleh
setiap orang. Orang-orang tua mestilah bercakap atau memberikan pendapat
terlebih dahulu sebelum orang muda. Pengalihan topik mesti dilakukan secara
halus dan santun agar tidak mengganggu proses percakapan yang sedang
berlangsung. Selain daripada itu, mencelah percakapan orang lain juga sering
terjadi dalam sesi perbincangan formal atau tidak formal. Biarlah mencelah
dengan pendek sekadar untuk menyatakan sokongan atau persetujuan, bukan untuk
merampas giliran pemilik percakapan itu untuk bercakap. Perkara yang sama tidak
seharusnya diulang.
4.5 Memulakan dan
Mengakhiri Percakapan
Cara yang
paling berkesan untuk membuka percakapan ialah dengan mengajukan pertanyaan. Percakapan
akhir haruslah disudahkan dengan mengucapkan terima kasih.
4.6 Pemilihan Kata
Ketika
berkomunikasi, kita perlu merujuk pada norma-norma budaya, tidak harus sekadar menyampaikan
idea yang kita fikirkan malahan pemilihan kata-kata yang diucapkan perlu
dititikberatkan. Kita mesti mengetahui waktunya kita harus diam dan menamatkan
percakapan. Semua ini akan menentukan kepribadian seseorang sama ada boleh
memilih kata-kata yang sesuai ataupun tidak semasa bercakap.
Dalam
peraturan percakapan, ia juga berkait rapat dengan kesantunan bahasa. Sistem
sapaan dan panggilan sentiasa melibatkan penggabungan gelaran rujukan hormat
dan ganti nama. Biasanya sistem sapaan diberi perhatian khusu agar sesuai
dengan kedudukan, pangkat, umur, dan keakraban hubungan.
Dalam
gelaran pergaulan bebas, 'cik', 'encik' biasanya digunakan untuk menggelar
perempuan dan lelaki. 'Saudara', 'saudari' pula digunakan untuk merujuk orang
lelaki atau perempuan yang seumur dengan diri sendiri atau digunakan dalam
rujukan kepada ahli dalam perbahasan, mesyuarat dan sebagainya.
Dalam
gelaran warisan pula, keturunan orang-orang besar menggunakan gelaran seperti
Megat dan Puteri bagi negeri Perak, Nik bagi negeri Kelantan, Wan bagi negeri
Kelantan dan Tun bagi negeri Terengganu.
Gelaran
kurniaan pula, Tun, Toh Puan, Puan Sri, Datuk, Datuk Seri merupakan gelaran
yang dikurniakan oleh kerajaan negeri.
No comments:
Post a Comment